Nieuws Zakelijk & Economie

Betere tijdlijn: zo wil Facebook zijn website relevant houden

Donderdag 3 maart 2016 12:30 De vind-ik-leuk-knop op Facebook heeft er vijf collega's bij. 'Geweldig', 'grappig', 'verbluft', 'verdrietig' en 'boos'. Facebook testte de knoppen de afgelopen maanden eerst in Spanje en Ierland, sinds eind februari zijn ze beschikbaar voor alle 1,6 miljard gebruikers wereldwijd.

Mark Zuckerberg, baas van Facebook, erkende in september dat gebruikers al jaren aandrongen op een vind-ik-niet-leuk-knop. Want het iconische duimpje omhoog is niet in elke situatie gepast. Denk aan een foto van een vriend die in het ziekenhuis ligt.

Wie toch zijn medeleven wil betuigen, kan weliswaar een reactie typen, maar dat is omslachtig voor de groeiende groep gebruikers die Facebook via zijn telefoon bezoekt. Zij reageerden dan uit gemakzucht maar niet.

Nieuwe knoppen

Lastig, want achter de schermen concludeert Facebook dan dat zij het bericht niet interessant vinden. Op hun tijdlijn krijgen gebruikers op die manier abusievelijk minder berichten te zien die mogelijk wel interessant zijn. Vandaar de vijf nieuwe knoppen, die moeten zorgen dat ook serieuze berichten vaker worden verspreid.

Televisienetwerk CNN liet aan de Amerikaanse nieuwswebsite International Business Times weten wel brood te zien in de nieuwe reactiemogelijkheden. 'We verslaan allerlei soorten nieuws, niet alles ervan is vrolijk. Nu kunnen mensen ook daarop reageren.'

Keuzestress

Een kleine inventarisatie van Elsevier van tienduizenden reacties op berichten van populaire Facebook-pagina's laat zien dat de nieuwe icoontjes dan ook vooral worden gebruikt om aan te geven ergens 'boos' of 'verdrietig' over te zijn. Maar verreweg het populairst blijft de ouderwetse vind-ik-leuk-knop.

Volgens sommige gebruikers zouden die nieuwe knoppen maar keuzestress veroorzaken, verzuchten ze op Twitter. Want wat moet de auteur van een bericht wel niet denken als mensen zijn bericht 'grappig' vinden, terwijl hij doodserieus is?

Elsevier nummer 10, 12 maart 2016


bron: Elsevier
Elsevier

Reacties

  • Nog geen reacties gegeven




 

Beurs RSS Feed

Het laatste nieuws als eerste ontvangen kan dankzij de beurs.nl RSS Feed