Nieuws Zakelijk & Economie

'We zijn alle opstartfases voorbijgevlogen'

Maandag 7 maart 2016 10:29 Veel start-ups zetten bestaande markten volledig op hun kop. Het Berlijnse Helpling van Benedikt Franke (32) wil schoonmaak­hulpen meer zekerheid geven.

Hoe hard het kan gaan met een start-up, bewijst de Berlijnse schoonmaakdienst Helpling. Benedikt Franke begon het bedrijf in 2014 met Philip Huffmann. 'In januari van dat jaar kregen we het idee, in maart al ging de Duitse versie online. Kort daarna begonnen we ook in Oostenrijk, Zweden, Frankrijk en Nederland. Inmiddels hebben we kantoren in tien landen, waar in totaal 10.000 schoonmakers onze dienst gebruiken.'

Die dienst is een soort datingsite voor schoonmakers en mensen met een vies huis, legt Franke uit, terwijl hij het personeel in Café de Jaren in Amsterdam – dat tijdens de lunch aan het stofzuigen is – probeert te overstemmen. 'Schoonmakers geven op de website aan waar ze willen werken, en op welke tijden. Wie een schoonmaker nodig heeft, kan een klus uitzetten. Is er een match, dan krijgt de schoonmaker een berichtje en kan hij of zij de klus aannemen of niet.'

Geen gekke plek

Een uur schoonmaken, kost in Nederland tussen de 13,90 en 14,90 euro. Btw hoeven de schoonmakers niet af te dragen omdat ze onder de regeling 'dienstverlening aan huis' vallen. Wel betalen ze 20 procent commissie aan Helpling. Hoeveel het bedrijf daarmee jaarlijks omzet, wil Franke niet kwijt.

Voordat Franke Helpling begon, werkte hij onder meer bij de Boston Consulting Group, een van de belangrijkste advies­bureaus ter wereld. Geen gekke plek. Toch vertrok hij na anderhalf jaar naar Rocket Internet, de Duitse investeerder achter onlinekledingwinkel Zalando en HelloFresh, dat dozen met ingrediënten voor maaltijden bezorgt. Waarom? 'Als consultant kun je al vroeg in je carrière meepraten over belangrijke zaken. Logischerwijs spreekt dat enorm aan als je net bent afgestudeerd. Maar het werk dat je doet en de impact die je ermee hebt, zijn vaak ook weer niet erg tastbaar.

'Toen kwam ik erachter dat de mensen bij Rocket Internet net zo gedreven en slim zijn, maar dat hun werk veel tastbaarder is. Soms is de grootste impact die je op een dag hebt het installeren van een reeks computers. Maar het kan ook de opening van een vestiging in een ander land zijn. Dat trok me heel erg aan.'

Aderlating

Het contact met Rocket Internet hielp bij de start van Helpling, en vooral bij de razendsnelle groei ervan. 'Toen we twee jaar geleden het idee kregen om een nieuwe dienst te beginnen, benaderden we Rocket voor hulp. We wisten wel dat we iets in de dienstensector wilden beginnen, maar nog niet wat. In de Verenigde Staten groeide onlineschoonmaakdienst HomeJoy intussen snel. Dat was een aanwijzing dat er in die branche wat te winnen valt. En als je erover nadenkt, dan is de sector van schoonmaken aan huis natuurlijk ook ontzettend ineffi­ciënt.

'Schoonmaken is in de meeste landen amper gereguleerd. Je moet er maar van uitgaan dat de schoonmaker wiens nummer je vond op het prikbord bij de supermarkt te vertrouwen is, en bovendien zorgvuldig je huis schoonmaakt. Ook voor de schoon­makers is de markt niet ideaal. Er is bijvoorbeeld amper inkomenszekerheid. Als je elke maand 1.000 euro verdient en één van je klanten valt weg, dan is dat een financiële aderlating.'

Bezinning

Rocket Internet gaf de twee Duitsers daarom een eerste investering en tien programmeurs om in een moordtempo de website te bouwen en een Europese variant van HomeJoy op te tuigen. Rocket is inmiddels een van de vele investeerders. In totaal haalde Helpling 56 miljoen euro op om uit te breiden. Zo hebben ook investeringsmaatschappijen Lake Star en Mangrove aandelen in Helpling. Die bedrijven investeerden eerder in netwerksites Facebook en LinkedIn en in videochatdienst Skype. 'Het zijn echte internetondernemers, die ons ook met advies bijstaan,' zegt Franke.

Hij lijkt tevreden over de manier waarop zijn bedrijf de pijnpunten aanpakt. 'Als je het over een start-up hebt, denk je al snel aan het opschudden van een overgereguleerde markt met lagere prijzen en standaarden. Bij ons is dat andersom. Schoonmakers kunnen dankzij Helpling vlot een vervangende klant vinden als ze er één verliezen. Dat geeft zekerheid.

'Mensen die een hulp in het huishouden zoeken, kunnen er op hun beurt op vertrouwen dat ze een goede schoonmaker over de vloer krijgen. Voordat je via Helpling aan de slag kan, moet je referenties opgeven en een Verklaring Omtrent het Gedrag. Bovendien word je voortdurend door klanten gerecenseerd. In de landen waar wij actief zijn, is de overheid dan ook overwegend positief over onze dienst.'

Ondanks de snelle start besloot Helpling in oktober om zich terug te trekken uit Zweden, Brazilië, Canada en Spanje. Van de 360 werknemers verloren er daarbij 60 hun baan. 'We zijn alle opstartfases voorbij gevlogen. Nu zitten we een beetje in een periode van bezinning: we kijken waar we onze tijd en ons geld het best kunnen besteden. Zo ging het in Brazilië rap slechter met de economie. Daarom willen we ons voorlopig richten op de tien best presterende markten. Zoals Nederland, waar 700 schoonmakers Helpling gebruiken.'

Elsevier nummer 10, 12 maart 2016


bron: Elsevier
Elsevier

Reacties

  • Nog geen reacties gegeven




 

Beurs RSS Feed

Het laatste nieuws als eerste ontvangen kan dankzij de beurs.nl RSS Feed