Media: NN wil plek veroveren op Nederlandse betaalmarkt
donderdag 20 juni 2024 07:33
(ABM FN-Dow Jones) NN Group plant een entree op de door Rabobank, ING en ABN AMRO gedomineerde Nederlandse betaalmarkt. Dit schreef Het Financieele Dagblad donderdag.
"Met eigen betaalrekeningen, passen, een app en kasboek-achtige functies hoopt de bankverzekeraar een serieus marktaandeel te veroveren op de grootbanken", aldus de krant.
CEO Marcel Zuidam van NN Bank, die de plannen bevestigde, verwacht de volledige consumentenbank in 2025 te kunnen lanceren. Er lopen al proeven met een beperkt aantal rekeninghouders. "We denken dat er ruimte voor ons is in de markt. Als alternatief voor de grootbanken. We zijn ambitieus", aldus Zuidam in een toelichting aan het FD.
De aandacht van de Nationale Nederlanden-bank lijkt vooral te gaan liggen op jonge klanten, die later in hun leven nog meer producten kunnen afnemen bij de verzekeraar, zoals hypotheken of verzekeringen.
Crossselling tussen banken en verzekeraars is al eerder geprobeerd, bracht het FD in herinnering. Bij Knab en diens voormalige eigenaar Aegon liep dat uit op een mislukking. Ook Rabobank en Achmea kwamen terug van hun voornemen te fuseren, aldus de krant.
NN Bank is in 2011 opgericht, in eerste instantie als hypotheekbank. Inmiddels biedt NN Bank ook pensioen- en beleggingsproducten aan, en telt het 1,25 miljoen Nederlanders als klant.
Plannen om meer te doen met NN Bank liggen er al jaren, vertellen ingewijden die meewerkten aan het project aan het FD. De nieuwe bank is een verlenging van het project Nova. Eind 2020 lanceerde NN deze dienst als een digitaal huishoudboekje waarin klanten inzicht in hun uitgavenpatroon en bestedingsruimte kregen, naast een overzicht van de lopende verzekeringen. Nova heeft niet lang bestaan. Dat was bewust, zeggen bronnen rond de bank. "Door de indruk te wekken dat Nova niet meer bestond, kon NN onder water rustig doorbouwen aan het vernieuwen van zijn bank", aldus een citaat van één van deze bronnen in de krant.
Op de laatste beleggersdag eind 2022, deed NN aan zijn beleggers al de belofte zich te ontwikkelen tot 'een efficiënte digitale retailbank', bracht het FD in herinnering.
Bron: ABM Financial News