*

Nieuws Binnenland

Verzekeraars openen adviesloket woekerpolis

maandag 4 juli 2016 15:11

Gratis digitaal hersteladvies.

Het Verbond van Verzekeraars heeft een digitaal adviesloket geopend, waar klanten gratis advies kunnen krijgen over hun woekerpolis. Dit maakte de brancheorganisatie maandag bekend.

Het advies zal worden verstrekt door de zelfstandige adviesorganisatie Triple A Assurantiën en kan niet worden beïnvloed door de verzekeraar of tussenpersoon die de woekerpolis verkocht.

De kosten voor het advies worden door het Verbond van Verzekeraars in rekening gebracht bij de aangesloten verzekeraars. Het adviesloket heeft een tijdelijk karakter.

De Autoriteit Financiële Markten verwelkomt het initiatief van de sector. "Dit laagdrempelig adviesloket is er met name voor consumenten die niet in gesprek wilden over hun polis. Bijvoorbeeld omdat ze onvoldoende vertrouwen in de oorspronkelijk adviseur of verzekeraar hebben", zei AFM-bestuurslid Femke de Vries. "Het is goed dat ook zij nu kosteloos toegang krijgen tot hersteladvies."

Het advies beperkt zich tot alternatieve producten van dezelfde verzekeraar, maar kan ook inhouden dat de klant zijn polis geheel stopzet. Dit komt overeen met de afspraken die met de AFM zijn gemaakt, zei woordvoerder Paul Koopman van het Verbond in een toelichting tegen ABM Financial News.

Als de verzekeraar niet het gewenste type product aanbiedt, dan zal de adviseur de klant doorverwijzen naar een concurrent, volgens Koopman. Bijvoorbeeld als de klant graag een banksparenproduct zou nemen, zonder beleggingsrisico's.

Door te kiezen voor een alternatief product verspeelt de klant ook niet zijn recht om te procederen voor een schadevergoeding.

Voor een advies over het aanbod van andere marktpartijen, eventuele juridische procedures en financiële planning, kunnen eigenaren van woekerpolissen terecht op de websites advieskeuze.nl van de Consumentenbond en adfiz.nl.

Het Verbond van Verzekeraars heeft geen doelstelling voor aantal te activeren woekerpolisklanten, maar zegt dat er op de eerste dag al tientallen afspraken zijn ingepland. "Het loket voorziet dus in een behoefte".

Volgens de AFM hadden ruim de helft van alle verkochte beleggingsverzekeringen een te hoog kostenniveau en kwamen ongeveer 2,6 miljoen polissen in aanmerking voor kostencompensatie op basis van akkoorden met consumentenstichtingen.

Verzekeraars hebben inmiddels nagenoeg alle houders van zogenaamde "niet-opbouwende" woekerpolissen - die door hun hoge kosten een negatief rendement opleveren - bewogen om dit ondeugdelijke product te wijzigen. Voor beleggingsverzekeringen die gekoppeld zijn aan een hypotheek variëren de percentages tussen 80 en 100 procent, afhankelijk van de verzekeraar.

Voor de pensioengebonden beleggingsverzekering is er nog veel werk aan de winkel. Hier is bij sommige verzekeraars, zoals ASR, De Goudse en Loyalis, nog maar circa 30 procent van de klanten geholpen aan een alternatief, inclusief de zeer kwetsbare of kwetsbare klanten. Bij andere grote partijen zoals Aegon, Reaal, Delta Lloyd en Nationale-Nederlanden schommelen deze percentages rond 60 procent.

Door: ABM Financial News.

Info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires

July 04, 2016 09:11 ET (13:11 GMT)