Beursblik: alcoholarm en alcoholvrij bier steeds belangrijker voor brouwers
woensdag 02 oktober 2019 15:25
(ABM FN-Dow Jones) Alcoholarm en alcoholvrij bier gaat een steeds belangrijkere rol spelen voor de bierbrouwers. Dat stelde Bank of America Merrill Lynch woensdag in een rapport.
"Alcoholarm en alcoholvrij bier is een categorie om in de gaten te houden", aldus de zakenbank. Deze categorie groeit sneller dan de markt voor speciaalbier en de reguliere biermarkt. Voor 2019 verwacht Merrill Lynch dat dit weer het geval zal zijn.
Bij de Europese brouwers AB InBev, Heineken en Carlsberg, vertegenwoordigt alcoholarm en alcoholvrij momenteel respectievelijk 8 procent, 6 procent en 3 procent van het groepsvolume. AB Inbev heeft als doelstelling dat deze categorie in 2025 voor 20 procent bijdraagt aan het totale volume.
Europa is in de ogen van Merrill Lynch koploper als het gaat om het beperken van alcoholgebruik. De bank kijkt naar de sociale media om hun mening te staven.
"De meeste berichten met hashtags met betrekking tot beperken van alcoholgebruik , zoals "Droge januari", "alcoholvrij" en "alcoholarm bier”, zijn afkomstig van Europese consumenten. Ook in de VS neemt het percentage consumenten toe die deze deze hashtags gebruikt toe, stelde de Amerikaanse bank.
Tot slot merkte Merrill Lynch op van mening te zijn dat alcoholvrije en alcoholarme bieren een bron van groei zijn voor de brouwers. "Toen speciaalbier voor het eerst als een bedreiging werd gepresenteerd, reageerden de wereldwijde bierbedrijven traag. Maar de brouwers hebben de trend met betrekking tot het alcoholvrije en alcoholarme bier wel meteen in de gaten.”
Voor AB InBev hanteert Merrill Lynch een koopadvies met als koersdoel 107,00 euro, Heineken staat op Neuraal met als koersdoel 108,00 euro en Carlsberg wordt gevolgd met een Underperform-advies met als koersdoel 900 Deense kronen.