Nieuws Binnenland

Update2: Meer omzet voor fastned

(ABM FN-Dow Jones) Fastned heeft in het derde kwartaal van 2019 de omzet zien stijgen. Dit bleek dinsdag voorbeurs.

"Fastned heeft ondanks de aanhoudende leveringsbeperkingen van veel elektrische voertuigen een sterke groei laten zien in het derde kwartaal van 2019."

Fastned zag de omzet op vergelijkbare basis met 171 procent op jaarbasis stijgen naar 1,05 miljoen euro. Zowel het aantal klanten als de verkochte hoeveelheid stroom steeg.

Inmiddels exploiteert Fastned 109 laadstations.

Er werden geen voor de rest geen winst- en verliescijfers gepubliceerd. CEO Michiel Langezaal gaf aan dat Fastned per kwartaal een trading-update geeft en halfjaarlijks de cijfers publiceert. "Het is een langetermijnproject en daarom lijkt het ons logischer om op deze wijze te rapporteren".

Voor de middellange termijn verwacht de CEO dat het bedrijf op EBITA-niveau break-even kan draaien. Langezaal schat in dat dit het geval zal zijn bij een marktpenetratie van elektrische auto's van rond de 1,5 procent. Een uitspraak over wanneer Fastned zwarte cijfers zou gaan schrijven wilde de CEO niet doen.

Langezaal ziet wel een consistent patroon van snellere groei op de markt voor elektrische auto's. Drie factoren spelen daar volgens hem een belangrijk rol in. "De prijs en kwaliteit van de batterijen verbetert zich in snel tempo. Ook door regelgeving vanuit de Europese Commissie worden automakers als het ware gedwongen meer elektrische auto's te produceren. De uitstoot die nog wordt geaccepteerd duwt de fabrikanten meer richting de elektrische variant. Dit komt het aanbod voor de consument ten goed". Een derde punt noemde Langezaal het verschil in bijtelling tussen benzine en elektrische auto's.

Het doel van Fastned is een dekkend netwerk in Europa van laadstations. Om dit doel te realiseren zal er tussen de 40 miljoen en 50 miljoen euro geïnvesteerd moeten worden, zo wordt door de markt geschat. Specifiek ging de CEO niet op het bedrag in, maar zei wel dat in die richting gedacht moet worden.

"Het is namelijk ook afhankelijk hoe hoog het investeringstempo ligt. Bepaalde zaken kunnen het tempo om te investeren drukken. Bijvoorbeeld het verkrijgen van de vergunningen van overheden, realisatie van netwerkaansluitingen en ook het regelen van financiering."

Het risico dat benzinepomphouders zoals Shell, BP en Esso mogelijk in laadpalen gaan investeren ziet de CEO niet echt. "Het is dan meer een bewijs dat we in de goede richting bewegen. De taart moeten we dan misschien wel met meer delen, maar de marktpenetratie van elektrische auto's zal daardoor ook toenemen", aldus Langezaal.

Een ander mogelijk punt van zorg, dat mensen thuis gaan opladen en niet meer onderweg, beschouwt de CEO niet als een bedreiging. "60 tot 70 procent van de mensen heeft geen oprit. En doordat de batterijen steeds beter worden geeft elektrisch rijden steeds meer de gemakken van op benzine rijden."

Woensdag meldde Langezaal in een interview bij BNR Radio dat door het niet doorgaan van de uitgifte van nieuwe aandelen eerder dit jaar een aantal groeiplannen ook niet door konden gaan."Het uitblijven van die financiering in het bedrijf heeft er voor gezorgd dat de groei acceleratie die we voor ogen hadden even niet door kon gaan." Langezaal voegde daar aan toe dat het best wel eens het geval zou kunnen zijn dat er op korte termijn weer een poging wordt gedaan om nieuwe aandelen uit te geven. Een specifiek tijdspad wilde de CEO niet geven.

Update: om opmerkingen CEO toe te voegen over emissie. 

info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999