Nieuws Binnenland

Hogere omzet Deutsche Post

(ABM FN-Dow Jones) Deutsche Post heeft over het derde kwartaal van 2019 een hogere omzet geboekt en het bedrijfsresultaat ruimschoots zien verdubbelen. Dit bleek dinsdagochtend uit de resultaten van het Duitse postbedrijf.

In de periode juni tot en met september steeg de omzet met 4,7 procent op jaarbasis tot 15,6 miljard euro, waarbij alle vijf de onderdelen van het bedrijf bijdroegen aan de omzetgroei. Het bedrijfsresultaat (EBIT) steeg van 376 miljoen euro, toentertijd geraakt door eenmalige kosten met een omvang van 392 miljoen euro, naar 942 miljoen euro en de bijbehorende marge verbeterde van 5,5 naar 6,3 procent.

Bij de internationale express-tak en de pakjesdivisie was er volgens Deutsche Post sprake van een speciale dynamische groei als gevolg van de groei bij e-commerce.

De nettowinst steeg van 146 miljoen euro over het derde kwartaal van 2018 naar 561 miljoen euro dit jaar. De winst per aandeel nam toe van 0,12 euro naar 0,45 euro.

Outlook

Deutsche Post herhaalde dinsdag zijn outlook voor 2020 en de strategie tot en met 2022. Voor volgend jaar wordt gemikt op een EBIT van meer dan 5,0 miljard euro en minimaal 5,3 miljard euro in 2022.

Er ligt in de strategie van het bedrijf een accent op de kasstroom. Voor de periode 2020 tot 2022 is het de bedoeling dat de cumulatieve kasstroom oploopt naar een niveau dat ligt tussen de 4,5 miljard en 5,5 miljard euro.

Om dit te realiseren wil het bedrijf de groei in zijn winstgevende kernactiviteiten stimuleren en vaart maken met de digitale omslag.

Voor 2019 wil het concern de investeringen opschroeven naar circa 3,7 miljard euro. Vorig jaar bedroegen die nog 2,6 miljard euro. DHL wil dit jaar 1,1 miljard euro vrijmaken voor de vervanging van de Express-vloot.

Het aandeel Deutsche Post sloot maandag 0,1 procent hoger op 32,76 euro.