beurs.nl

monitor icon Market Monitor

Beurscodes, betekenis en hulp bij zoeken

Europa

AEX
Euronext Amsterdam
BRU
Euronext Brussels
PSE
Euronext Paris
LIS
Euronext Lissabon
CHX
CBOE Europe, grote(re) EU aandelen
NAV
Investment Funds (NAV)

Noord-Amerika

NYS
New York Stock Exchange
OTC
CBOE BZX Exchange (US)
TSE
Toronto Stock Exchange

Kunt u een instrument niet vinden?

Zoek dan via de zogenaamde ISIN code. Elk instrument, aandeel etc. heeft een unieke code.

Kies vervolgens - wanneer er meerdere resultaten zijn - de notering op de beurs van uw keuze.

Waar vind ik die ISIN code?

Google de naam van het instrument, aandeel etc. met de toevoeging 'ISIN'.

Als zoeken op ISIN code geen resultaten oplevert hebben wij het instrument of aandeel niet in onze koersendatabase.

Nieuws Binnenland

Update: licht meevallende groei Unilever

(ABM FN-Dow Jones) Unilever heeft in 2019, zoals voorzien, de eigen doelstelling niet gehaald, maar wist toch iets harder te groeien dan analisten hadden voorzien. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de kwartaalcijfers van het Brits-Nederlandse concern in voeding en persoonlijke verzorgingsproducten.

Unilever zag de omzet in het vierde kwartaal stijgen met 4,0 procent naar 12,6 miljard euro. Daarmee kwam de jaaromzet uit op 52,0 miljard euro.

Analisten mikten gemiddeld op een 4,3 procent hogere omzet in het vierde kwartaal van 12.670 miljoen euro, waarmee de jaaromzet zou uitkomen op 52.032 miljoen euro.

Onderliggend, het cijfer waar analisten toch vooral op letten, lag de groei in het afgelopen kwartaal op 1,5 procent. Hieraan droegen de volumes 1,1 procentpunt bij. Daarmee presteerde Unilever iets beter dan verwacht. Analisten hadden gerekend op een groei van 1,4 procent, met een volumegroei van 0,6 procent.

De tak Beauty & Personal Care groeide afgelopen kwartaal onderliggend met 0,5 procent en Food & Refreshment met 1,4 procent. Home Care wist zelfs met 3,7 procent te groeien. 

De opkomende markten waren afgelopen kwartaal goed voor een onderliggende groei van 2,8 procent, terwijl de ontwikkelde markten een krimp van 0,6 procent lieten zien.

Unilever mikt zelf op een groei van 3 tot 5 procent, maar waarschuwde medio december al dat het in 2019 iets onder deze bandbreedte zou uitkomen. De consensus hield het vervolgens op 2,8 procent, terwijl Unilever daadwerkelijk uitkwam op 2,9 procent.

Unilever wees halverwege december op onder meer op de economische groeivertraging in Zuid-Azië en de aanhoudende moeizame ontwikkelingen in West-Afrika. Maar ook de omstandigheden in de ontwikkelde markten bleven volgens het concern "uitdagend". "En hoewel er eerste tekenen zijn van aantrekkende prestaties in Noord-Amerika, zal een volledig herstel tijd vergen", aldus Unilever.

Donderdag meldde Unilever de eigen portfolio steeds te evalueren en inmiddels een onderzoek te zijn gestart naar de strategische opties voor de thee-activiteiten. 

De prijzen bij de thee-tak zorgden voor groei, maar de volumes stonden onder druk, vooral door een zwakke vraag naar zwarte thee in de ontwikkelde markten, zei Unilever.

Marge

De onderliggende operationele winst bedroeg 9,9 miljard euro in 2019, in lijn met de analistenverwachtingen. De marge zou daarbij 19,1 procent bedragen volgens de analisten, en dit was ook precies de marge die Unilever behaalde. In 2018 lag de marge nog op 18,6 procent.

De winst per aandeel steeg van 2,37 naar 2,51 euro. Analisten hadden ook gerekend op 2,51 euro.

Toch daalde de nettowinst van 9,8 miljard in 2018 naar 6,0 miljard euro afgelopen jaar.

Outlook

CEO Alan Jope zei eerder al dat de groei dit jaar toch vooral in de tweede jaarhelft te verwachten valt. In de eerste zes maanden zal de groei nog onder de 3 procent liggen, denkt de topman. Analisten rekenen op 2,4 procent. In totaal zei Unilever eind 2019 dit jaar tussen de 3 en 4 procent te groeien.

Donderdag merkte Jope op dat de impact van het coronavirus vooralsnog onduidelijk is.

"Groei blijft onze topprioriteit", zei Jope eerder. Donderdag voegde hij toe "aanhoudende verbetering van de onderliggende operationele marge en opnieuw een jaar met een sterke kasstroom te voorzien, waarmee [Unilever] op koers blijft voor de doelen voor 2020".

Voor 2020 mikt de analiastenconsensus op een winstgroei van 8,2 procent naar 2,72 euro met een omzet van 53.908 miljoen euro. Dat zou een onderliggende omzetgroei van 3,1 procent betekenen.

Update: om meer informatie toe te voegen.

Bron: ABM Financial NewsBeeld: Unilever

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Aandelenadviezen van IEX.nl

  1. Premium
  2. Premium
  3. Premium
    Vooruitblik eerstekwartaalcijfers ASML 12 apr | Analyse en Advies
  4. Premium
  5. Premium
    Advieswijziging ASML 23 apr | Analyse en Advies

Technische analyses van Tostrams.nl

  1. Premium
    ING nadert koopmoment 16 apr | Lange termijn adviezen
  2. Premium
    Special: Vier Hollandse achterblijvers 19 apr | Lange termijn adviezen
  3. Premium
  4. Premium
  5. Premium
    Nieuwe uitbraak bij ASR Nederland 22 apr | Lange termijn adviezen