beurs.nl

monitor icon Market Monitor

Beurscodes, betekenis en hulp bij zoeken

Europa

AEX
Euronext Amsterdam
BRU
Euronext Brussels
PSE
Euronext Paris
LIS
Euronext Lissabon
CHX
CBOE Europe, grote(re) EU aandelen
NAV
Investment Funds (NAV)

Noord-Amerika

NYS
New York Stock Exchange
OTC
CBOE BZX Exchange (US)
TSE
Toronto Stock Exchange

Kunt u een instrument niet vinden?

Zoek dan via de zogenaamde ISIN code. Elk instrument, aandeel etc. heeft een unieke code.

Kies vervolgens - wanneer er meerdere resultaten zijn - de notering op de beurs van uw keuze.

Waar vind ik die ISIN code?

Google de naam van het instrument, aandeel etc. met de toevoeging 'ISIN'.

Als zoeken op ISIN code geen resultaten oplevert hebben wij het instrument of aandeel niet in onze koersendatabase.

Nieuws Binnenland

Vrachtvervoer en kerosine drukken resultaat Air France-KLM

(ABM FN-Dow Jones) Bij Air France-KLM is de omzet en winst in 2019 gestegen, maar drukten de brandstofrekening en de vervoerstak op het resultaat. Dit blijkt donderdag in Parijs uit een toelichting van de luchtvaartmaatschappij op de jaarcijfers.

De maatschappij meldde verder dat de resultaten in het eerste kwartaal geraakt worden door het coronavirus.

De omzet steeg in het afgelopen kwartaal met 1,9 procent naar 6.618 miljoen euro. Het operationeel resultaat kwam uit op 96 miljoen euro, een stijging van 35,9 procent tegen constante wisselkoersen. Daarmee is het resultaat iets minder dan de verwachting van analisten. Zij hadden gerekend op 100 miljoen euro. Onder de streep resteerde een winst van 156 miljoen euro, circa 375 miljoen euro meer op jaarbasis. Analisten mikten op een winst van 126 miljoen euro.

Brandstofprijs

De brandstofrekening inclusief afdekking kwam 550 miljoen hoger uit op 5.511 miljoen euro in 2019. Deze toename wordt vooral verklaard door een afdekkingsresultaat van 50 miljoen euro dit jaar vergeleken met een afdekkingsresultaat van 650 miljoen euro vorig jaar.

Voor de komende jaren verwacht AirFrance KLM juist dat de brandstofkosten zullen dalen. "We schatten in dat voor 2020 de rekening 300 miljoen lager zal uitvallen als we kijken naar de forward curve", aldus CFO Frédéric Gagey.

Cargo

De opbrengst per unit stond bij Cargo erg onderdruk. Geopolitieke onzekerheden en het handelsconflict zorgen voor een terugval in de wereldwijde vraag, met name in Azië. Deze negatieve ontwikkelingen speelden het vrachtvervoer ook parten.

Daarnaast waren vraag en aanbod volgens Air France-KLM niet in balans door "te opportunistische" groeistrategieën van concurrenten. De opbrengst per unit daalde in het vierde kwartaal met 17,1 procent.

In 2019 daalden bij heel Air France-KLM de kosten per eenheid met 0,9 procent, tegen constante wisselkoersen. De maatschappij mikte vooraf op een daling van 0 tot 1,0 procent.

Coronavirus

De impact op bedrijfsresultaat van het coronavirus ligt tussen 150 en 200 miljoen euro voor de periode februari tot april.

"We lagen mooi op schema in januari voor het eerste kwartaal, maar door het virus zal de opbrengst per unit nu negatief uitpakken. De invloed op de cijfers zullen iets hoger bij KLM liggen dan bij AirFrance”, aldus de maatschappij vandaag in Parijs.

De  zogeheten available seat kilometers richting China ligt op 6,25 bij KLM en die bij Air France op 5,2 procent", zo liet topman Pieter Elbers van KLM weten.

Voor het aanpassen van de doelstellingen uitgesproken tijdens de beleggingsdag vindt CEO Ben Smith het veel te vroeg. "Er gebeuren altijd onverwachte zaken maar over een jaar of drie zullen we kijken hoe het er met ons strategisch plan voorstaat."

Vanochtend meldde de maatschappij de kosten per unit dit jaar vermoedelijk te kunnen terugbrengen met 0 tot 1,0 procent, gerekend naar constante wisselkoersen.

Transformatie Air France

Smith herhaalde donderdag het standpunt van de beleggersdag van vorig jaar, dat Air France KLM blijft kijken naar consolidatie kansen in Europa.

Maar hij gaf wel aan de dat prioriteit ligt bij het transformeren van Air France.

"De resultaten moeten daar verbeteren."

De CFO onderschreef deze woorden. "Het is voor de stabiliteit van de onderneming van belang dat de marge van Air France verbetert. De focus ligt dan ook op het verkleinen van het margeverschil tussen Air France en KLM."  

De operationele marge van KLM kwam in 2019 uit op 7,7 procent, terwijl Air France niet verder kwam dan 1,7 procent.

De financieel directeur merkte wel op dat in het vierde kwartaal er voor het Franse deel al een verbetering ten opzichte van KLM waarneembaar was. "We zitten wat dat betreft op de goede weg."

De operationele marge verbeterde bij Air France met 0,8 procentpunt en KLM verbeterde zich 0,2 procentpunt.

Bron: ABM Financial NewsBeeld: KLM

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Aandelenadviezen van IEX.nl

  1. Premium
  2. Premium
  3. Premium
    Vooruitblik eerstekwartaalcijfers ASML 12 apr | Analyse en Advies
  4. Premium
  5. Premium
    Advieswijziging ASML 23 apr | Analyse en Advies

Technische analyses van Tostrams.nl

  1. Premium
    ING nadert koopmoment 16 apr | Lange termijn adviezen
  2. Premium
    Special: Vier Hollandse achterblijvers 19 apr | Lange termijn adviezen
  3. Premium
  4. Premium
  5. Premium
    Nieuwe uitbraak bij ASR Nederland 22 apr | Lange termijn adviezen