Flink meevallende groei Unilever
donderdag 22 oktober 2020 08:21
(ABM FN-Dow Jones) Unilever heeft in het derde kwartaal de omzet onder druk zien staan, maar wist onderliggend flink harder te groeien dan verwacht door sterk meevallende volumes. Dit bleek donderdag uit cijfers van het Brits-Nederlandse bedrijf.
"Een sterke kwartaalprestatie", oordeelde CEO Alan Jope donderdag. Wel waarschuwde de topman dat de omstandigheden onvoorspelbaar blijven op de korte termijn. "Onze focus blijft op concurrerende volumegroei, om zo winst en vrije kasstroom te genereren."
In Noord-Amerika bleef de groei aangejaagd door de vraag naar voeding voor thuisconsumptie. In Europa was het groeiperspectief gemengd, aldus Unilever, met een uitdagend prijsklimaat. In China trok de groei licht aan in vergelijking tot het tweede kwartaal. India lijkt weer op te krabbelen, aldus Unilever, terwijl Indonesië en Latijns-Amerika in het derde kwartaal krompen.
Resultaten
Unilever zag de omzet met 2,4 procent op jaarbasis dalen tot 12.930 miljoen euro. Er was door analisten echter gerekend op een daling van 4,1 procent tot 12.709 miljoen euro.
Onderliggend groeide de omzet wel, zelfs met 4,4 procent. Volumes waren goed voor een plus van 3,9 procent en de prijzen stegen met 0,5 procent. Vooral Home Care deed het goed met een onderliggende groei van 6,7 procent.
De consensus mikte op een plus van 1,3 procent, met een grofweg gelijke verdeling tussen volumes en prijzen.
In het tweede kwartaal was er onderliggend nog een krimp van 0,3 procent.
Na negen maanden in 2020 lag de onderliggende omzetgroei op 1,4 procent.
Unilever keert een kwartaaldividend uit van 0,4104 euro per aandeel.
Outlook
Vanwege de coronacrisis had Unilever de outlook voor 2020 reeds ingetrokken. Donderdag gaf Unilever geen nieuwe concrete doelen af.
In het vierde kwartaal denken de analisten dat de onderliggende groei zal uitkomen op 2,2 procent.
Op een jaaromzet van 50.567 miljoen euro zal Unilever over heel 2020 een onderliggende winst per aandeel behalen van 2,49 euro, een daling van 2,1 procent, aldus de analisten. Voor 2021 voorzien zij een stijging naar 2,59 euro per aandeel.
Bron: ABM Financial NewsBeeld: Unilever