beurs.nl

monitor icon Market Monitor

Beurscodes, betekenis en hulp bij zoeken

Europa

AEX
Euronext Amsterdam
BRU
Euronext Brussels
PSE
Euronext Paris
LIS
Euronext Lissabon
CHX
CBOE Europe, grote(re) EU aandelen
NAV
Investment Funds (NAV)

Noord-Amerika

NYS
New York Stock Exchange
OTC
CBOE BZX Exchange (US)
TSE
Toronto Stock Exchange

Kunt u een instrument niet vinden?

Zoek dan via de zogenaamde ISIN code. Elk instrument, aandeel etc. heeft een unieke code.

Kies vervolgens - wanneer er meerdere resultaten zijn - de notering op de beurs van uw keuze.

Waar vind ik die ISIN code?

Google de naam van het instrument, aandeel etc. met de toevoeging 'ISIN'.

Als zoeken op ISIN code geen resultaten oplevert hebben wij het instrument of aandeel niet in onze koersendatabase.

Nieuws Buitenland

Akzo Nobel kwam in actie na bod PPG op Tikkurila

(ABM FN-Dow Jones) AkzoNobel kwam na het bod van rivaal PPG Industries op de Finse Tikkurila in actie om mededingingsbezwaren bij een eigen concurrerend bod op te lossen, maar was niet de mysterieuze bieder die PPG aanleiding gaf om zijn eerdere bod te verhogen. Dat zei CEO Thierry VanLancker maandag in een toelichting op het overnamebod op het Finse verfbedrijf.

AkzoNobel biedt 31,25 euro per aandeel Tikkurila, of 1,4 miljard euro, geheel in contanten. Dat is 13 procent meer dan het tweede bod van PPG van 5 januari. PPG bood aanvankelijk 25,00 euro, maar verhoogde zijn bod tot 27,75 nadat Tikkurila een concurrerend bod had ontvangen.

Tikkurila en AkzoNobel vullen elkaar beter aan dan welke andere combinatie dan ook, denkt CEO Thierry Vanlancker van Akzo, en zullen daarom samen "superieure" waarde creëren. Daarbij gaat het niet alleen om de voordelen in Scandinavië, waar AkzoNobel "ongelooflijke" verbeteringen kan bereiken op het vlak van de taakverdeling qua productie en distributie, merkte Vanlancker op. Ook in China, waar AkzoNobel een sterke positie heeft, en in Rusland is Tikkurila actief en vallen aanzienlijke voordelen te behalen op logistiek gebied.

Veel vragen tijdens de telefonische toelichting aan journalisten focusten op de concurrentiestrijd met PPG, dat in het verleden al eens probeerde om AkzoNobel over te nemen, waar de Nederlandse regering toen protectionistisch een stokje voor stak.

Volgens Vanlancker is er geen sprake van een defensief bod, en is dat "uiterst rationeel", met de zakrekenmachine in de hand, zoals men dat ook gewend is bij eerdere overnames met de huidige chief financial officer. "Het is weliswaar een flinke 'bolt', maar het is een bolt-on-deal" die waarde creeërt.  AkzoNobel verwacht dat de overname vanaf 2022 zal bijdragen aan de winst. "We betalen een lagere koerswinstverhouding dan wij zelf hebben", merkte Vanlancker op.

De overname moet volgens de CEO niet worden gezien als een stap om rivaal PPG dwars te zitten. Hij verwees naar de oud-Hollandse uitdrukking: "buurmans land komt maar één keer te koop".

"Tot nu toe was er geen sprake van dat Tikkurila te koop was, maar toen het spel op de wagen was, zijn we gaan kijken of we tot een oplossing konden komen voor de mededingingsbezwaren, omdat we wisten dat onze bestaande aanwezigheid in deze regio een struikelblok vormde", zei Vanlancker. Daar is het bedrijf nu uit gekomen door bepaalde eigen activiteiten in de regio, waaronder de decoratieve verven in Scandinavië en de Baltische staten, te verkopen aan Hempel. De overeengekomen verkoopprijs wordt nog niet bekendgemaakt.

Tikkurila wordt algemeen gezien als marktleider in de Noordse regio. Hoe sterk de marktpositie zou verbeteren met de overname, vergeleken met de bestaande situatie, wilde Vanlancker niet preciseren.

Dat PPG tussentijds zijn bod verhoogde was ook voor AkzoNobel een verrassing. Het Nederlandse bedrijf was niet eerder betrokken bij het biedingsproces en weet ook niet of er inderdaad een derde bieder in het spel is. De mogelijkheid dat PPG het bod verhoogde omdat AkzoNobel in actie was gekomen, achtte Vanlancker niet  waarschijnlijk. "Theoretisch is alles mogelijk."

ABMFNABM Financial News; info@abmfn.nl; Redactie: +31(0)20 26 28 999.Beeld: Akzo Nobel