*

Nieuws Buitenland

Heineken verkoopt meer bier

maandag 29 juli 2019 07:20

Hogere kosten drukken op winstgevendheid

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft in het eerste halfjaar van 2019 conform verwachting meer bier weten te verkopen. Dit bleek maandag voorbeurs uit de halfjaarcijfers van de bierbrouwer.

"Opnieuw een sterke omzetgroei in de eerste helft van 2019", concludeerde CEO Jean-François van Boxmeer. Alle regio's lieten autonome groei zien en in Azië was deze zelfs tweecijferig. De omzet per hectoliter steeg met 3 procent.

Heineken zag de geconsolideerde biervolumes autonoom met 3,1 procent groeien. De consensus lag op een groei van 3,6 procent. In de eerste helft van 2018 ging het om een stijging van 4,5 procent.

Het geconsolideerde biervolume werd vooraf geschat op 116,7 miljoen hectoliter en kwam daadwerkelijk uit op 116,1 miljoen hectoliter.

Met 40,7 miljoen hectoliter bleven de Amerika's de belangrijkste regio, op de voet gevolgd door Europa met 38,7 miljoen hectoliter. In Europa was er wel een autonome krimp van 1,5 procent, terwijl de Amerika's met 2,9 procent groeiden. In Azië ging het zelfs om een stijging van 10,4 procent. De samenwerking met het Chinese CRE is sinds eind april effectief, merkte topman Van Boxmeer op.

Analisten rekenden voor Amerika op 41,1 miljoen hectoliter en voor Europa op 39,3 miljoen hectoliter.

Dit leverde een 5,6 procent hogere netto-omzet voor Heineken op van 11.446 miljoen euro. Autonoom betekende dit een groei van 5,6 procent.

Voor de autonome omzet verwachtten de analisten een groei van 5,4 procent.

De geconsolideerde operationele winst (beia) bedroeg 1.781 miljoen euro, een stijging op jaarbasis van 0,3 procent autonoom, terwijl analisten vooraf rekenden op 6,6 procent. In de eerste zes maanden van 2018 was dit een stijging van slechts 1,3 procent.

Heineken wees erop dat de omzetgroei grotendeels teniet werd gedaan door hogere inkoopkosten en dito investeringen in e-commerce. Ook waren er kosten voor technologische verbeteringen en een ongunstige fasering van de kosten.

Netto verdiende Heineken 1.054 miljoen euro, een toename op autonome basis van 1,2 procent.

De brouwer keert 0,64 euro per aandeel als interim-dividend uit. Dat was een jaar eerder 0,59 euro.

Outlook

Over 2019 zei Heineken dat het aanhoudende volatiliteit voorziet.

De omzet zal "superieur" groeien dankzij volume- en prijsstijging en met dank aan premiumisation.

De inkoop- en transportkosten per hectoliter stijgen vermoedelijk met zo'n 5 procent en ook de operationele winst zal op autonome basis met circa 5 procent toenemen.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl

Redactie: +31(0)20 26 28 999

Copyright ABM Financial News. All rights reserved

(END) Dow Jones Newswires

July 29, 2019 01:20 ET (05:20 GMT)

Copyright (c) 2019 ABM Financial News. All rights reserved.