*

Nieuws Buitenland

Automarkt drukt op resultaten Kendrion (2)

dinsdag 13 augustus 2019 08:15

N i e u w bericht, meer informatie vanaf 4e alinea

ZEIST (AFN) - Kendrion heeft ook in het tweede kwartaal last gehad van de moeizame omstandigheden op de automarkt. Bovendien kreeg ook de industrie in veel landen het moeilijker. Dat zorgde voor een lagere omzet en bedrijfsresultaat voor de leverancier van elektromagnetische componenten.

De automarkt stond al langer onder druk, maar Kendrion kon de teruggang in die markt eerder nog compenseren met de prestaties van zijn divisie die producten aan de industrie levert. Omdat ook de industrie het moeilijker kreeg, onder meer als gevolg van wereldwijde handelsspanningen, was er ook een teruggang bij die tak. De omzet van de industrietak daalde met 3 procent, bij Automotive was er sprake van een teruggang met 11 procent.

De totale omzet van Kendrion kwam uit op 109 miljoen euro. Dat was een jaar eerder nog 119 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) bedroeg 11,1 miljoen euro, tegen 12,6 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2018.

Kendrion houdt vertrouwen in de automarkt op de langere termijn. Met de opkomst van zelfrijdende, altijd verbonden, elektrische en deelauto's ziet het bedrijf voldoende kansen om te groeien. Kendrion is ook al producten aan het ontwikkelen om te profiteren van die marktontwikkelingen. Ook op het gebied van remmen voor robots ziet Kendrion kansen. In China groeit de onderneming stevig, ondanks de ook in het Aziatische land teruglopende economische groei. Die groei zet volgens Kendrion nog wel even door.

Voor de tweede helft van dit jaar denkt Kendrion dat zowel de autobranche als de industrie er nog niet bovenop komen. Het bedrijf verwacht dat de kostenbesparingen en versimpeling van de organisatie die de afgelopen tijd zijn doorgevoerd Kendrion zal helpen de tegenwind te weerstaan. Voor de middellange en de lange termijn blijft de onderneming positief en dus tornt Kendrion niet aan de verwachtingen.

Verder kondigt Kendrion een aandeleninkoopprogramma ter waarde van maximaal 10 miljoen euro aan. Daarmee wil het bedrijf meer waarde creƫren voor de aandeelhouders.

(ANP Redactie AFN/Economie, email economie(at)anp.nl, +31 20 560 6070)