beurs.nl

monitor icon Market Monitor

Beurscodes, betekenis en hulp bij zoeken

Europa

AEX
Euronext Amsterdam
BRU
Euronext Brussels
PSE
Euronext Paris
LIS
Euronext Lissabon
CHX
CBOE Europe, grote(re) EU aandelen
NAV
Investment Funds (NAV)

Noord-Amerika

NYS
New York Stock Exchange
OTC
CBOE BZX Exchange (US)
TSE
Toronto Stock Exchange

Kunt u een instrument niet vinden?

Zoek dan via de zogenaamde ISIN code. Elk instrument, aandeel etc. heeft een unieke code.

Kies vervolgens - wanneer er meerdere resultaten zijn - de notering op de beurs van uw keuze.

Waar vind ik die ISIN code?

Google de naam van het instrument, aandeel etc. met de toevoeging 'ISIN'.

Als zoeken op ISIN code geen resultaten oplevert hebben wij het instrument of aandeel niet in onze koersendatabase.

Advies & Analyse

Beleggers belonen prima cijfers Unilever nog niet

De guru's beoordeelden de resulaten van Unilever over het derde kwartaal overwegend als prima. Beleggers reageerden evenwel iets minder opgewekt en zetten het aandeel de afgelopen week drie procent lager.

Van de adviezen op Guruwatch sinds de publikatie van de cijfers staan er negen op Kopen, zes op Houden en drie bevelen aan tot Verkoop.

Het cijfer waar analisten vooral naar kijken bij Unilever is de zogeheten onderliggende groei. Er werd een toename van 1,3 procent verwacht maar Unilever slaagde er in om onderliggend met 4,4 procent te groeien. Dat is de sterkste groei in 17 kwartalen.

Vandaar dat Bank of America concludeerde dat de consensus van de guru's 'overmatig voorzichtig' is, vooral wat betreft de onderliggende groei. Unilever is volgens de Amerikaanse bank 15 procent goedkoper gewaardeerd dan Europese sectorgenoten. Deze analist meent daarom dat het aandeel koopwaardig is en hanteert een koersdoel van 58 euro.

IEX Premium

Ook volgens de analyse die Martin Crum van de IEX Beleggersdesk hoort Unilever thuis in iedere goed gespreide porto. Op de huidige koersen is het nog Houden maar als het aandeel wat verder zakt naar 48 euro is het koopwaardig.

Unilever kwam niet met volledige kwartaalcijfers, maar slechts met een trading update. Dit is een signaal aan beleggers dat ze niet te veel waarde moeten hechten aan een kwartaal, aldus Crum. 

Consument poetst wat af


De multinational profiteert van Covid-19 in die zin dat consumenten extra aan het schoonmaken zijn geslagen, zowel in huis als op het gebied van persoonlijke verzorging. 

“De vraag naar handhygiëneproducten was extreem hoog: Unilever zag de verkopen bij hand sanitizer met afgerond 20% toenemen. Dat had zelfs nog wat hoger kunnen uitvallen als er geen lockdowns waren geweest. Ook werden er 8,5% meer schoonmaakmiddelen verkocht, maar daar zag het bedrijf de prijzen wel iets (1,6%) dalen.”

Luxe ijsjes voor thuis

Dan de Food & Refreshment-divisie, waar natuurlijk de ijsjes onder vallen. Daar zit een meevaller, zegt Crum. 

“De omzet groeide met 3,7%, ondanks dat de ijsverkoop buitenshuis een flinke tik kreeg in de coronacrisis. De mooie prestaties zijn te danken aan het feit dat de thuiszittende consument voor luxere producten kiest, bijvoorbeeld Ben & Jerry’s-ijs en Magnums. Een soortgelijke ontwikkeling zien we ook bij JDE Peet’s (Douwe Egberts), waar de klant voor duurdere koffiesoorten voor thuis kiest.”

Rots in de branding

Al met al is Unilever een rots in de branding in deze woelige coronatijden, stelt de analist. “Tegenzittende valuta's bederven het feestje enigszins, maar vallen nu eenmaal buiten de invloedssfeer van het bedrijf en zoiets hoort er voor multinationals gewoon bij.”

De waardering is behoorlijk stevig, maar dat mag ook bij een bedrijf met de statuur van Unilever, vindt Crum. “Het is en blijft een solide concern.”