beurs.nl

monitor icon Market Monitor

Beurscodes, betekenis en hulp bij zoeken

Europa

AEX
Euronext Amsterdam
BRU
Euronext Brussels
PSE
Euronext Paris
LIS
Euronext Lissabon
CHX
CBOE Europe, grote(re) EU aandelen
NAV
Investment Funds (NAV)

Noord-Amerika

NYS
New York Stock Exchange
OTC
CBOE BZX Exchange (US)
TSE
Toronto Stock Exchange

Kunt u een instrument niet vinden?

Zoek dan via de zogenaamde ISIN code. Elk instrument, aandeel etc. heeft een unieke code.

Kies vervolgens - wanneer er meerdere resultaten zijn - de notering op de beurs van uw keuze.

Waar vind ik die ISIN code?

Google de naam van het instrument, aandeel etc. met de toevoeging 'ISIN'.

Als zoeken op ISIN code geen resultaten oplevert hebben wij het instrument of aandeel niet in onze koersendatabase.

Advies & Analyse

De potentiële winnaars van de corona crisis

Een deel van de economie heeft geprofiteerd van de corona crisis. Bijvoorbeeld veel digitale techbedrijven en moderne supermarkten, met name als ze ook online verkopen.

In Nederland hebben ook veel grotere bouwbedrijven het prima gedaan. Zo verwacht bouwer Heijmans een 5 tot 10 procent hogere winst dit jaar.

Een groot deel van het bedrijfsleven is echter zwaar getroffen. Maar ook binnen die sectoren zijn er bedrijven die sterker uit de crisis zullen komen. Veelal betreft het bedrijven die net iets beter en moderner zijn dan hun concurrenten. 

Zak Smerczak, fondsbeheerder van Comgest Growth World selecteerde een aantal internationale potentiële winnaars.

Luxe

Hij tipt bijvoorbeeld de luxegoederenreus LVMH. Dit Franse topbedrijf wordt ook op Guruwatch sinds juli van dit jaar door alle guru's genoemd als koopkandidaat.

LVMH zal volgens Smerczak flink gaan profiteren van wereldwijde heropeningen van zijn grootste winkels, en een toename van de belastingvrije verkopen als gevolg van een opleving van het toerisme en de luchtvaart.

LVMH beschikt dankzij zijn ijzersterke merken en prijskracht over een dermate sterke marktpositie dat het luxeconcern in staat zou moeten zijn om terug te keren naar het niveau van voor de pandemie. 

Comgest Growth World verwacht dat de toekomstige groei, net als in de afgelopen tien jaar, vooral aangejaagd zal worden door Aziatische consumentenbestedingen.

Luchtvaart

Hoewel de luchtvaart een van de zwaarst getroffen sectoren is, verwacht Smerczak dat de commerciële luchtvaart op de lange termijn weer zal terugkeren op een normaal niveau. De luchtvaartsector heeft immers in de afgelopen 50 jaar een jaarlijkse groei laten zien van 4,9%.

Smerczak heeft hoge verwachtingen van onder meer MTU Aero Engines, een specialist in het onderhoud van vliegtuigmotoren, en horeca- en reissoftware-aanbieder Amadeus, dat innovatie hoog in het vaandel heeft staan en in de loop der jaren veel marktaandeel heeft afgesnoept van de concurrentie. 

Medische sector

Lang niet alle bedrijven in de medische sector profiteerden van de coronapandemie. Zo had de medisch-technische en farmaceutische industrie te kampen met een kortstondige terugval in het aantal geplande operaties, en een lagere vraag naar bijvoorbeeld oncologische behandelingen.

Toch zullen innovatieve bedrijven die voorop lopen op het gebied van diagnostiek, testen en vaccinaties volgens Smerczak hun inkomsten op de langere termijn verder vergroten. Hij verwacht dat bedrijven als Becton DickinsonEli Lilly en Medtronic het goed zullen doen in de ‘nieuwe’ normale gezondheidszorg. Dit zijn vooral beleggingen om aan te houden voor de lange termijn.

Technologie

Smerczak verwacht dat ook na de pandemie de vraag naar technologie sterk zal blijven en dat het consumentengedrag voor altijd veranderd is.

Dat is goed nieuws voor bedrijven als game-ontwikkelaar Tencent en NetEase, een computerspelletjesproducent, die beiden sterk groeiden tijdens de crisis. Maar ook  creditcardbedrijf Visa zal blijvend profiteren van de overgang van contant geld naar online betalen. 

Levensverzekeraars

Aziatische levensverzekeraars hebben vanwege de toegenomen middenklasse de afgelopen jaren een sterke groei laten zien.

Hoewel grote Aziatische levensverzekeraars zoals AIA en Ping An tijdens de coronacrisis niet in staat waren om nieuwe business te genereren via hun reguliere distributiekanalen, compenseerden ze dit door een versnelde uitbouw van hun digitale distributiekanalen.

Aziatische levensverzekeringen bieden bovendien een hoger gemiddeld beleggingsrendement ten opzichte van de ontwikkelde markten. 

Conclusie: 'Let op kwaliteit en groei'

De coronacrisis is in veel opzichten een ramp voor velen. We zitten, ondanks het feit dat er zicht is op een succesvol vaccin, nog steeds middenin de pandemie, dus is het belangrijk dat beleggers het hoofd koel houden. 

Smerczak pleit ervoor bij beleggingsbeslissingen vooral te letten op kwaliteit, en op groei gerichte bedrijven die zich aan de nieuwe situatie weten aan te passen en er nog sterker uit tevoorschijn komen. 

“Voor beleggers die deze overtuigingen volgen, zijn er genoeg mogelijkheden in het Covid-19-tijdperk,” besloot hij.