beurs.nl

monitor icon Market Monitor

Beurscodes, betekenis en hulp bij zoeken

Europa

AEX
Euronext Amsterdam
BRU
Euronext Brussels
PSE
Euronext Paris
LIS
Euronext Lissabon
CHX
CBOE Europe, grote(re) EU aandelen
NAV
Investment Funds (NAV)

Noord-Amerika

NYS
New York Stock Exchange
OTC
CBOE BZX Exchange (US)
TSE
Toronto Stock Exchange

Kunt u een instrument niet vinden?

Zoek dan via de zogenaamde ISIN code. Elk instrument, aandeel etc. heeft een unieke code.

Kies vervolgens - wanneer er meerdere resultaten zijn - de notering op de beurs van uw keuze.

Waar vind ik die ISIN code?

Google de naam van het instrument, aandeel etc. met de toevoeging 'ISIN'.

Als zoeken op ISIN code geen resultaten oplevert hebben wij het instrument of aandeel niet in onze koersendatabase.

Advies & Analyse

Musk: Tesla is veel geld waard of nul

Voor ieder autobedrijf is de ontwikkeling van de zelfstandig rijdende auto essentieel. Zo kondigde VW eerder dit jaar aan dat het in 2030 een auto wil leveren die op level 4 autonoom kan rijden. Dan is er nog wel een stuur maar de bestuurder heeft dat in feite niet meer nodig. 

En wie anders dan Elon Musk was vorige maand het duidelijkst in zijn bewoordingen over de ontwikkeling van zelfrijdende technologie. “Dat is essentieel. Het is echt het verschil tussen Tesla dat veel geld waard is, of in principe nul waard is”, zei hij.

Kwestie van tijd

Volgens technologieanalist Allan Clarke van Aegon Asset Management zijn er nog een paar hindernissen te nemen voor auto's volledig autonoom kunnen rijden maar is het een kwestie van tijd voor de laatste juridische en technische hordes uit de weg zijn geruimd.

Voor de auto, de economie en de maatschappij heeft deze ontwikkeling grote gevolgen. Clarke heeft er een aantal op een rij gezet.

1. Andere binnenkant

Als het niet langer nodig is dat er constant iemand achter het stuur zit met de ogen op de weg dan hoeft er ook niet meer te worden vastgehouden aan de klassieke indeling van een auto met een bestuurder, bijrijder en passagiers op de achterbank. 

Zolang de veiligheid het toestaat, zouden bijvoorbeeld stoelen draaiend kunnen worden gemaakt, zodat mensen beter met elkaar kunnen praten. Logisch zou ook zijn dat de auto meer kantoorfuncties krijgt, of als slaapkamer dient tijdens lange ritten.

2. Minder auto's

Zeker mensen die niet zo vaak rijden hoeven zelf geen auto meer te hebben. Auto’s delen is veel efficiënter en goedkoper.

Als dat inderdaad zo is, heeft dat op zijn beurt weer grote gevolgen voor de stad. Er komt meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen.

De navigatiesystemen zijn nu al van hoge kwaliteit, maar het kan altijd beter met nog meer informatie over alternatieve routes die beter bij de persoonlijke voorkeuren passen. Even praten met de auto en hij omzeilt hobbelige wegen of gaat langs de supermarkt.  

4. Dienstverleners domineren

De kans is groot dat er nieuwe spelers opstaan die de markt gaan domineren. Het gaat daarbij niet alleen om autoproducenten. Het is best mogelijk dat dienstverleners belangrijker worden dan automerken.

Dienstverleners kunnen waarschijnlijk beter inspelen op de wensen van de klant. Is de zelfrijdende auto nodig voor een doodnormaal ritje naar kantoor, staat er een vakantie gepland, of een chique bruiloft?

5. Banen

Iedereen die nu zijn geld verdient als chauffeur van een auto, bus of vrachtwagen loopt het risico zijn baan te verliezen, of er in salaris op achteruit te gaan. De computer neemt dat werk op den duur over. Dat geldt overigens ook voor schepen en vliegtuigen.

Dat zal een schok opleveren voor de arbeidsmarkt, die nu nog kampt met grote tekorten. Daar komen echter ongetwijfeld wel weer andere banen voor in de plaats.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Aandelenadviezen van IEX.nl

  1. Premium
    Is Just Eat Takeaway ondergewaardeerd? 11 apr | Analyse en Advies
  2. Premium
  3. Premium
  4. Premium
    Vooruitblik eerstekwartaalcijfers ASML 12 apr | Analyse en Advies
  5. Premium

Technische analyses van Tostrams.nl

  1. Premium
    ING nadert koopmoment 16 apr | Lange termijn adviezen
  2. Premium
    KPN nadert weerstandszones, daarna enorme upside 11 apr | Lange termijn adviezen
  3. Premium
    Special: Vier Hollandse achterblijvers 19 apr | Lange termijn adviezen
  4. Premium
  5. Premium