Nederland overpresteert bij Europese toppers
vrijdag 19 juli 2024 08:06
Bij magnifieke bedrijven denkt iedereen altijd eerst aan Amerikaanse toptech maar ook Europa heeft geweldig presterende ondernemingen en voor Azië geldt hetzelfde. Sterker nog veel van de Aziatische en Europese toppers hebben de laatste jaren beter gepresteerd qua groei en koers dan de Amerikaanse.
UBS heeft de Aziatische technologie bedrijven de naam “Super 8” gegeven. Het zijn ASMPT, Hon Hai, Infosys, Lenovo, Samsung Electronics, Tencent, Tokyo Electron en Taiwan Semiconductor Manufacturing Co.
De 'Magnificent Seven', de zeven Amerikaanse tech-toppers zijn: Apple, Amazon, Alphabet, Meta, Microsoft, Tesla en Nvidia.
Magnificent Europe
Maar zoals gezegd heeft ook Europa die magnifieke toppers. Volgens Aegon zijn een aantal in bepaalde opzichten zelfs aantrekkelijker dan de Amerikaanse omdat het niet alleen maar technologiebedrijven zijn en dus iets minder gevoelig voor cyclussen.
En opvallend, er zijn twee Nederlandse bedrijven bij. Van de zeven komen er verder drie uit Frankrijk, een uit Italie en een uit Denemarken. Dus relatief doet Nederland het verreweg het beste. Niet verrassend overigens. Al eeuwen produceert dit kleine landje absolute topbedrijven waaronder het verreweg grootste en meest dominante bedrijf dat ooit ter wereld heeft bestaan, de VOC.
De huidige Europese toppers worden voorgesteld door Aegon AM in het rapport The Eurostars: Europe's Magnificent Seven. Met dank aan IEX Profs.
Exceptioneel waardevol
Het gaat net als in de VS om zeven bedrijven met exceptionele beursprestaties. De Nederlandse bedrijven zijn ASML en Adyen. Verder Novo Nordisk (farmacie, Denemarken), Ferrari (sportauto’s, Italië), Schneider Electric (industrie, Frankrijk) en LVMH en Hermes (luxegoederen, Frankrijk).
Deze 7 bedrijven hebben tussen 2020 en 30 juni 2024 een totaalrendement behaald van 224% . Dat komt neer op gemiddeld 30% per jaar. Dat is bijna gelijk aan de Mag-7 die uitkwamen op 227%.
Minder volatiel
De Eurostars hadden bovendien als extra voordeel dat ze minder volatiel waren dan de Mag-7, 23% tegenover 30%.
Dat blijkt ook uit een vergelijk van de jaren met uitschieters. De Mag-7 hadden hun beste jaar in 2023 met een rendement van 79%, de Eurostars kwamen niet verder dan 58% in 2021. Het grootste verlies voor de Eurostars bleef echter beperkt tot 7% in 2022, veel minder dan de 40% voor de Mag-7 in hetzelfde jaar.
Zeer divers
Een ander groot voordeel van de Eurostars is hun diverse karakter, waardoor ze automatisch een meer gespreide portefeuille opleveren dan de tech-heavy Mag-7.
Met LVMH en Hermes zitten er twee Franse luxe- en modeconcerns in. Ferrari verkoopt hele dure Italiaanse sportwagens. Adyen is een Amsterdamse fintech gespecialiseerd in de afhandeling van online-betalingen. ASML maakt machines die onontbeerlijk zijn voor de halfgeleiderindustrie. Schneider Electric richt zich onder andere op de automatisering van industriële processen en (groen) energiemanagement en Novo Nordisk maakt insuline en boekt de laatste jaren grote successen met zijn vermageringsmedicijnen.
Net als de Mag-7 profiteren ze allemaal van bepaalde trends. Luxewaren en dure auto’s laten zich bijvoorbeeld steeds beter verkopen in voorheen arme bevolkingsrijke landen zoals India en China, die een steeds grotere middenklasse krijgen.
Digitalisering
Adyen en ASML profiteren van dezelfde digitaliseringstrend als de Mag-7, Schneider Electric spoelt garen bij de groene energietransitie en Novo Nordisk speelt in op de behoefte om er steeds gezonder en knapper uit te zien, ook bij hoge leeftijd.
Een probleem van de Eurostars is dat ze vrij random gekozen zijn, maar dat geldt min of meer ook voor de Mag-7. Volgens Aegon AM zouden er ook andere bedrijven in kunnen worden opgenomen zoals het Britse ARM of Spotify.
Amerikaanse zijn groter
Het grootste verschil met de Mag-7 is de marktwaarde. De Magnificent Seven zijn samen bijna 16 biljoen dollar waard, terwijl de Eurostars blijven steken op een bedrag onder 2 biljoen dollar. Er is ook geen enkele Eurostar met een beurswaarde van boven de 1 biljoen dollar, terwijl de Mag-7 er zes heeft. Alleen Tesla haalt dat niveau niet.
De Eurostars zijn bovendien niet per definitie de meest waardevolle Europese bedrijven, hoewel ASML, Novo Nordisk en LVMH wel in de top-3 staan. En tenslotte zijn de Mag-7 winstgevender met 930 miljard dollar dan de Eurostars met 140 miljard.
Qua waarderingen ontlopen de twee elkaar niet zoveel: De Mag-7 hebben een gewogen k/w van 46, tegenover 45 voor de Eurostars.