beurs.nl

monitor icon Market Monitor

Beurscodes, betekenis en hulp bij zoeken

Europa

AEX
Euronext Amsterdam
BRU
Euronext Brussels
PSE
Euronext Paris
LIS
Euronext Lissabon
CHX
CBOE Europe, grote(re) EU aandelen
NAV
Investment Funds (NAV)

Noord-Amerika

NYS
New York Stock Exchange
OTC
CBOE BZX Exchange (US)
TSE
Toronto Stock Exchange

Kunt u een instrument niet vinden?

Zoek dan via de zogenaamde ISIN code. Elk instrument, aandeel etc. heeft een unieke code.

Kies vervolgens - wanneer er meerdere resultaten zijn - de notering op de beurs van uw keuze.

Waar vind ik die ISIN code?

Google de naam van het instrument, aandeel etc. met de toevoeging 'ISIN'.

Als zoeken op ISIN code geen resultaten oplevert hebben wij het instrument of aandeel niet in onze koersendatabase.

Hoe opschieten met de brexit positief kan uitpakken voor de Britse economie

Advertorial

Hoe opschieten met de brexit positief kan uitpakken voor de Britse economie

Meer dan twee maanden na het uitstel van de brexit zien we de toekomst niet zo rooskleurig in. De Britse politiek is in rep en roer. Fabrieken wankelen, met in april de laagste productieniveaus sinds 2002, waardoor het maandelijkse bruto binnenlands product (bbp, een overheidsschatting van de nationale economische output) keldert.[i] De IHS Markit/CIPS inkoopmanagersindex voor de industrie (Purchasing Managers’ Index of PMI, een peiling van de breedte van de groei) krimpt, wat erop wijst dat de malaise aanhoudt.[ii] Zelfs een schijnbaar lichtpuntje, positieve bbp-groei in het eerste kwartaal, kwam met veel voorbehoud. In onze ogen is er steeds meer bewijs dat de onzekerheid die met de brexit gepaard gaat, haar sporen achterlaat op de Britse economie en op het beleggerssentiment. Nu politici steeds vaker extra vertragingen of zelfs een tweede referendum in de mond nemen, wordt de spreekwoordelijke mist alleen maar dichter. Daarom denken we dat het enorm verkwikkend voor de Britse economie en haar beleggers zou zijn als de brexit hoe dan ook een einde krijgt. Dat zou in ieder geval afrekenen met de onzekerheid waar bedrijven de afgelopen maanden mee te kampen hebben gehad en zo zouden ze eindelijk weer de ruimte hebben om investeringen voor de lange termijn te doen.

Wij denken dat de industriële marktdalingen in mei veroorzaakt zijn door de manier waarop bedrijven zich op de oorspronkelijke ingangsdatum van de brexit, 29 maart, voorbereidden. Toen een no-deal-brexit steeds waarschijnlijker werd omdat afspraken tussen Theresa May en de EU op weerstand van het Britse parlement bleven stuiten, voerden steeds meer bedrijven hun noodplannen uit. We lazen dat bedrijven grote voorraden voedsel, kleding, huishoudelijke producten, medische voorraden en reserveonderdelen aanlegden.

Dat kwam in de PMI’s duidelijk naar voren: dat hamstergedrag voerde de industrie-index in het eerste kwartaal omhoog, waardoor hij in maart op 55,1 uitkwam – het hoogste niveau in 13 maanden. (Een peil boven de 50 betekent dat meer dan de helft van de bevraagde bedrijven gegroeid is. Meestal valt dat te lezen als een indicatie van algemene groei.)[iii] Het bbp van het eerste kwartaal kwam daarmee overeen. Zo steeg de industriële productie met 2,2% k-o-k, de snelste groei sinds het derde kwartaal van 1988.[iv] Zakelijke investeringen groeiden met 0,5% k-o-k na vier kwartalen van krimp – zowel krimp als groei is waarschijnlijk geworteld in een kortetermijnvisie met de brexit op de voorgrond; producenten haastten zich om voor de deadline en de mogelijke harde grens met de rest van Europa zo veel mogelijk klaar te spelen.[v] Toen de brexit-datum vooruitgeschoven werd naar 31 oktober, bleven ze met een overschot zitten. Dat zal de komende maanden waarschijnlijk zijn weerslag op investeringen en output hebben, net als in april en mei. Ophopende voorraden zijn niet het enige tastbare gevolg van het uitstel van de brexit op het allerlaatste moment. Verschillende autofabrikanten hebben hun jaarlijkse onderhoudsstop vervroegd naar de oorspronkelijke brexit-datum. Als het werk dan toch stilgelegd moest worden, zouden mogelijke verstorende gevolgen op die datum de minste impact hebben. De autoproductie ligt in april dan ook bijna 50% lager dan vorig jaar – nogmaals, onnodig door het uitstel van de brexit.[vi]

De afgelopen maanden is ons opgevallen dat de onzekerheid rondom de brexit ervoor heeft gezorgd dat bedrijven hun eventuele langetermijnvisie voor het denken op korte termijn hebben ingeruild. Er is bewijs dat bedrijven zich concentreren op de deadline in plaats van dat ze investeren voor de lange termijn.[vii] Dit lijkt ons niet meer dan logisch. Het is natuurlijk lastig om een bedrijfsplan voor de lange termijn te realiseren als belangrijke aspecten zoals markttoegang, hoogte van heffingen en regelgeving onbekend zijn. Nu 31 oktober als nieuwe brexit-datum staat, gaan er al geruchten over nóg meer uitstel. Wij vinden dat dat sentiment voor beleggers en bedrijven niets oplevert behalve meer onzekerheid, meer kortetermijndenken en minder risicobereidheid.

We zijn er daarom van overtuigd dat hoe eerder de politiek de brexit afwikkelt – in wat voor vorm dan ook – des te rooskleuriger het er voor de Britse economie en markten uitziet. Zodra bedrijven eenmaal weten welke regels en wetten er voor hen gelden, kunnen ze veel beter een koers uitstippelen. Moeten ze een fabriek verhuizen of kunnen ze beter een bestaande vernieuwen? Moeten ze nieuwe distributiecentra openen in het VK of in de EU? Duidelijkheid an sich kan al veel doen voor het nodige vertrouwen om belangrijke beslissingen te kunnen maken en ze vervolgens uit te voeren. Zelfs een no-deal- of harde brexit kan activerend uitpakken, denken we. Bedrijven en overheidsinstanties aan beide kanten van de kwestie hebben zich jarenlang voorbereid op het neutraliseren van de ergste gevolgen. Markten hebben zich ondertussen klaargemaakt voor de slechtste scenario’s. Alles wat minder erg is dan een absolute ramp is waarschijnlijk al een opluchting, na het eindeloze uitstel en het onophoudelijke speculeren.

Als de pleister er in één keer af wordt getrokken moeten de tanden wel even op elkaar, maar dat lijkt ons beter dan de wond eindeloos door te laten etteren. Zodra het hoofdpijndossier brexit eindelijk afgewikkeld is, op wat voor manier dan ook, heeft dat waarschijnlijk positieve gevolgen voor de aandelenkoersen.

 

Fisher Investments Nederland is het Nederlandse bijkantoor van Fisher Investments Europe Limited. Fisher Investments Nederland is ingeschreven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel onder nummer 57731446. Als Nederlands bijkantoor van Fisher Investments Europe Limited staat Fisher Investments Nederland onder toezicht van de Britse toezichthouder FCA en, op basis van kennisgeving, van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Fisher Investments Europe Limited is geautoriseerd en gereguleerd door de Britse toezichthouder Financial Conduct Authority (FCA-nummer 191609). Het is geregistreerd in Engeland (ondernemingsnummer 3850593). Fisher Investments Europe Limited heeft als maatschappelijke zetel: 2nd Floor, 6-10 Whitfield Street, London, W1T 2RE, Verenigd Koninkrijk.

Fisher Investments Europe Limited besteedt het portefeuillebeheer uit aan zijn moedermaatschappij, Fisher Asset Management, LLC, dat opereert onder de naam Fisher Investments, gevestigd is in de VS en onder toezicht van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission staat. Beleggen op de beurs brengt het risico van verlies met zich mee en er is geen garantie dat het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk terugbetaald zal worden. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie of betrouwbare indicatie van toekomstig rendement. De waarde en opbrengst van de beleggingen volgen de schommelingen van de wereldwijde aandelenmarkten en van de internationale wisselkoersen.

 

[i] Bron: Brits bureau voor de statistiek (Office for National Statistics), per 10/6/2019. Index van de industrie en reëel bbp, april 2019.

[ii] Bron: IHS Markit, per 10/6/2019. PMI voor industrie VK, mei 2019.

[iii] Ibid., per 1/4/2019. PMI voor industrie VK, maart 2019.

[iv] Bron: Brits bureau voor de statistiek (Office for National Statistics), per 10/5/2019. Reëel bbp, 1e kw. 2019.

[v] Ibid.

[vi] “Brexit: UK Car Production Plunges Amid ‘Untold Damage’ of EU Leave Date Chaos”, Rob Davies, The Guardian, 30/5/2019. https://www.theguardian.com/business/2019/may/30/uk-car-production-plunges-amid-untold-damage-of-brexit-chaos

[vii] “U.K. Factories Expecting March Brexit Stockpiled at Record Pace”, Jill Ward, Bloomberg, 26/4/2019. https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-04-26/u-k-factories-expecting-march-brexit-stockpiled-at-record-pace

 

HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Aandelenadviezen van IEX.nl

  1. Premium
    Is Just Eat Takeaway ondergewaardeerd? 11 apr | Analyse en Advies
  2. Premium
  3. Premium
    Vooruitblik eerstekwartaalcijfers ASML 12 apr | Analyse en Advies
  4. Premium
  5. Premium

Technische analyses van Tostrams.nl

  1. Premium
    KPN nadert weerstandszones, daarna enorme upside 11 apr | Lange termijn adviezen
  2. Premium
  3. Premium
  4. Premium
    Volkswagen neemt de goede afslag 05 apr | Lange termijn adviezen
  5. Premium
    Wereldhave leeft op 04 apr | Lange termijn adviezen