Resultaten Unilever minder slecht dan gevreesd
donderdag 23 juli 2020 08:27
(ABM FN-Dow Jones) Unilever heeft een lastig tweede kwartaal achter de rug, maar de resultaten waren minder slechts dan gevreesd. Dit bleek donderdag uit de kwartaalcijfers van het Brits-Nederlandse concern.
In de eerste drie maanden van dit jaar merkte Unilever al dat de corona-uitbraak gevolgen heeft voor de consumentenvraag. Zo was er meer vraag naar hygiëneproducten, maar bijvoorbeeld minder naar ijs. Een sterke stijging in de vraag naar hygiëneproducten compenseert de vraaguitval in de andere productcategorieën evenwel niet, zo zei de topman al eens in gesprek met zakenzender CNBC.
Unilever behaalde afgelopen kwartaal een 3,1 procent lagere omzet van 13.292 miljoen euro. Dat is flink meer dan de 12.706 miljoen euro waarop de analisten hadden gerekend. In 2019 lag de omzet op 13.710 miljoen euro.
Wisselkoersen hadden een ongunstig effect van 4,2 procent, terwijl overnames en desinvesteringen per saldo 1,5 procent bijdroegen.
De onderliggende omzetgroei, waar analisten vooral op letten, was 0,3 procent negatief. Daarbij daalden de volumes met 0,8 procent, maar stegen de prijzen met 0,5 procent.
De analisten hadden gerekend op een krimp van 4,3 procent. In het tweede kwartaal van 2019 groeide de omzet onderliggend nog met 3,5 procent.
De tak Beauty & Personal Care zag de omzet onderliggend met 0,9 procent teruglopen. Bij Food & Refreshment was dit zelfs 1,8 procent. Maar Home Care, waar hygiëneproducten onder vallen, groeide juist met 4,0 procent. De volumes bij deze laatste tak stegen met 3,2 procent.
Halfjaar
Unilever verdiende afgelopen halfjaar onderliggend 1,35 euro per aandeel. Dat is 6,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, ondanks een negatief wisselkoerseffect van 3,7 procent. Het kwartaaldividend werd gehandhaafd op 0,4104 euro per aandeel.
De vrije kasstroom steeg van 1,5 miljard euro vorig jaar naar 2,9 miljard euro in de afgelopen zes maanden.
2020
Vanwege de onzekerheid die de corona-uitbraak met zich meebrengt, besloot Unilever eerder dit jaar al de outlook voor 2020 in te trekken.
Donderdag zei CEO Alan Jope dat Unilever zich de rest van 2020 zal focussen om in volume harder te groeien dan de concurrentie. Maar ook winst en kasstroom blijven punten van aandacht. "Want dat is de beste manier om de aandeelhouderswaarde te maximaliseren", zei Jope.
Voor heel 2020 rekenen de analisten op een 3,0 procent lagere omzet van 50.422 miljoen euro. Onderliggend zal de omzet een half procent zijn gedaald. Prijzen droegen 0,2 procent bij aan de omzet, maar de volumes lieten een daling zien van 0,7 procent.
Thee
Verder zei Unilever de thee-activiteiten in India en Indonesië te behouden, evenals de samenwerkingen in ready-to-drink tea door te zetten.
Wel worden de resterende thee-activiteiten apart gezet, wat volgens Unilever de groei ten goede zal komen. In 2019 was de nieuw te vormen tak goed voor een omzet van 2 miljard euro.
Bron: ABM Financial NewsBeeld: Unilever