beurs.nl

monitor icon Market Monitor

Beurscodes, betekenis en hulp bij zoeken

Europa

AEX
Euronext Amsterdam
BRU
Euronext Brussels
PSE
Euronext Paris
LIS
Euronext Lissabon
CHX
CBOE Europe, grote(re) EU aandelen
NAV
Investment Funds (NAV)

Noord-Amerika

NYS
New York Stock Exchange
OTC
CBOE BZX Exchange (US)
TSE
Toronto Stock Exchange

Kunt u een instrument niet vinden?

Zoek dan via de zogenaamde ISIN code. Elk instrument, aandeel etc. heeft een unieke code.

Kies vervolgens - wanneer er meerdere resultaten zijn - de notering op de beurs van uw keuze.

Waar vind ik die ISIN code?

Google de naam van het instrument, aandeel etc. met de toevoeging 'ISIN'.

Als zoeken op ISIN code geen resultaten oplevert hebben wij het instrument of aandeel niet in onze koersendatabase.

Advies & Analyse

Aandelen voor alcoholisten

Drankverkopers hebben het zwaar door de corona crisis. De koers van het aandeel Heineken is evenwel redelijk op peil gebleven met een koersdaling van zo'n tien procent sinds eind februari 2020. Al met al adviseren ongeveer evenveel guru's het aandeel te kopen, als te verkopen, als te houden. 

Lockdowns hebben de bierbrouwer wereldwijd flink wat omzet en winst gekost. Evenementen zijn afgelast, cafés en restaurants moesten hun deuren sluiten en sociale bijeenkomsten kwamen op een laag pitje te staan.
Het thuisverbruik mag dan gestegen zijn - je moet toch wat - maar het is onvoldoende om het omzetverlies uit de horeca te compenseren.

Heineken

Uit de cijfers van Heineken over vorig jaar blijkt dat de hardste klappen in Europa vielen met een omzetdaling van 18,8%. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa daalden de verkopen met 9,5%. In de 'Americas' viel de schade mee: een afname van slechts 2,9%. 

IEX Premium adviseert het aandeel aan te houden. Martin Crum: "Heineken is het bijzonder lastige covid-19 jaar behoorlijk goed doorgekomen. Het aandeel is op FY22-multiples met een k.w van ruim 19 fair gewaardeerd. Het advies van IEX Premium uit februari is: een stevig houdadvies, koopwaardig bij dips tot rond de €78."

Er zijn meer drankbedrijven die de crisis redelijk goed zijn doorgekomen. 
Investorplace zette deze week enkele drankaandelen op een rij die het overwegen waard zijn. Te beginnen met de grootste drankproducent ter wereld: 

AB InBev

Deze Belgische drankenreus heeft ijzersterke merken in huis, waaronder Stella Artois en Budweiser. Anheuser rondde vorig jaar de overname af van Craft Brew Alliance, waarmee het merken toevoegde als Kona, Widmer en Redhook. 

De coronacrisis raakte Anheuser-Busch InBev hard: niet alleen de inkomsten daalden, maar het ontwrichtte ook de activiteiten en logistiek van zijn bedrijfstakken. Maar volgens Investorplace zal de economische opleving de komende jaren een mooie opsteker zijn voor de omzet en de winst.

Diageo

Dankzij sterke merknamen als Guinness, Johnnie Walker, Smirnoff en Baileys is Diageo uitgegroeid tot een van de grootste drankbedrijven ter wereld. Diageo, dat zijn producten verkoopt in meer dan 180 landen, heeft een marktwaarde van bijna 100 miljard dollar. Hoewel het last had van de pandemie, is de verwachting dat het bedrijf in 2022 een versnelde groei zal laten zien. De koers van het aandeel schommelt rond het hoogste punt in een jaar tijd. 

Pernod Ricard

Net als Diageo heeft dit Franse bedrijf een indrukwekkende portefeuille van merken, waaronder Jameson. Verder is het  eigenaar van merken als Absolut Vodka, Chivas Regal, Glenlivet en Beefeater en bezit het verschillende wijnlabels, waaronder JP Wiser's en Seagram's. 

LVMH - Moët Hennessy Louis Vuitton 

Dit Franse conglomeraat is onder meer actief in de mode, parfums en alcohol. Aan de drankenkant staat het vooral bekend om dure champagnemerken zoals Dom Perignon, Moët & Chandon, Hennessy en Veuve Clicquot, de whiskymerken Ardbeg en Glenmorangie en een aantal wijngaarden die topwijnen produceren. Verder bezit het een scala aan luxegoederenmerken, waaronder Louis Vuitton, Fendi, Dior en Tiffany & Co. 

Kortom, LVMH is een echt conglomeraat dat blijft groeien en waardevol blijft. Nu de wereldeconomie zich lijkt te herstellen, verwacht Investorplace dat het bedrijf het heel goed zal doen, met name omdat de rijkere consumenten onder ons minder last hebben gehad van de crisis. Het aandeel staat inmiddels op recordhoogte. 

Constellation Brands 

Constellation Brands is vooral bekend om zijn Corona- en Modelo-merken. Het bieraanbod omvat echter ook Pacifico en de nieuwe Corona seltzer-drank: een soort suikervrije Breezer.

Verder is Constellation Brands actief in de verkoop van aan cannabis gerelateerde producten. Zo heeft het een belang van 38,6% verworven in Canopy Growth, dat beschouwd wordt als marktleider in deze nieuwe sector. 

Brown-Forman

Net als de concurrentie had ook Brown-Forman, de eigenaar van onder meer Jack Daniels, veel last van de coronacrisis. Toch gaan analisten uit van een groei van de jaaromzet met 1,6%. Hoewel de commerciële omzet rake klappen heeft gekregen, deed cde onsumentenkant van het bedrijf het redelijk goed.

Vooruitkijkend verwachten analisten een omzetgroei van 7,4% en een winstgroei van 10,6%. Dat is niet slecht, zeker niet voor een aandeel dat 9,5% is gedaald in de afgelopen zes maanden.

Boston Beer Company

Met een marktwaarde van 13,57 miljard dollar is deze Amerikaanse bierbrouwer veel minder groot dan de conglomeraten op deze lijst. De prestaties van het aandeel spreken echter voor zich. De koers van Boston Beer Company is dankzij sterke groei in het afgelopen jaar met maar liefst 261% gestegen.

Analisten verwachten een omzetgroei van 40,6% in 2021, gevolgd door 24,1% groei in 2022. Wat de winst betreft, zwellen die groeiverwachtingen aan tot respectievelijk 49,7% en 26,5%. Met een relatief lage marktwaarde en solide groei is Boston Beer Company een aantrekkelijke overnamekandidaat voor een van zijn grotere concurrenten.