Oudjes doen het beter dan jonkies
donderdag 02 mei 2024 07:14
Veel beleggers kiezen graag voor nieuwe bedrijven. Niet omdat het zeker is dat er grote koerswinsten in het verschiet liggen. Nee, ze kiezen vaak juist voor zo'n fonds omdat de toekomst onduidelijk is. Want dat betekent dat ze kunnen dromen... dromen van onmetelijke rijkdom.
Meestal komen die dromen niet uit want de werkelijkheid is dat oude bedrijven het beter doen dan jonge bedrijven.
Trackrecord
Neem bijvoorbeeld de trackrecord van Douwe Egberts. Een bedrijf dat 271 jaar geleden begon met de opening van een kruidenierswinkeltje in Joure. Als onderdeel van JDE Peet's is het nog altijd een van de grootste koffieleveranciers ter wereld en het betaald nog altijd dividend, met dit jaar een rendement van 3,4 procent.
Of de Bataafse Petroleum Maatschappij die werd opgericht in 1907 en als Koninklijke Olie nu onderdeel is van Shell. Hoeveel 1000en malen zou alleen het dividend de investering van beleggers in dit fonds hebben opgeleverd?
Succesvol bedrijfsmodel
Vandaar dat Lodewijk van der Kroft, managing director van Comgest Benelux, stelt: 'hoe ouder een bedrijf, hoe groter de kans op overleven en hoe meer verdiencapaciteit voor aandeelhouders'. De Franse vermogensbeheerder Comgest, die 27,6 miljard vermogen beheert, belegt dan ook bij voorkeur in bedrijven met een lange staat van dienst. De risico’s van verlies zijn een stuk kleiner dan bij een keuze voor jonge bedrijven in disruptieve markten.
De trackrecord van nieuwe bedrijven is veelal nog te kort om goed te kunnen inschatten of het gaat om een duurzaam en succesvol bedrijfsmodel. Het verklaart waarom Comgest uiterst voorzichtig is met IPO’s.
Lindy's Law
De keuze van Comgest voor groeibedrijven met een lange geschiedenis heeft sterke raakvlakken met Lindy’s Law. In 1993 publiceerde astronoom Richard Gott van Princeton een onderzoek over theatervoorstellingen op Broadway. Zijn conclusie: hoe langer een voorstelling loopt, hoe langer die nog te zien zal zijn in de toekomst.
Op basis van de leeftijd van een voorstelling kon hij met een nauwkeurigheid van 95% voorspellen hoe lang die nog op Broadway zou lopen.
En dat geldt ook voor bedrijven. Van der Kroft noemt het voorbeeld L’Oréal. Het Franse bedrijf werd voor 1900 opgericht en de winst per aandeel stijgt al 40 jaar met zo'n 14% per jaar.
Crises, recessies, oorlogen
Van der Kroft: “Bedrijven die honderd jaar of meer oud zijn, hebben veel meegemaakt: crises, recessies, oorlogen, en wat nog meer. Als gevolg hiervan beschikken ze over een arsenaal aan wapens waarmee ze zelfs in moeilijke economische tijden kunnen groeien.”
Uiteraard begrijpt Comgest dat de leeftijd van een bedrijf niet alles zegt. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven waarvan het glanzende hoogtepunt lang geleden is. Bedrijven moeten voor hun bestaanszekerheid een op innovatie gerichte bedrijfscultuur en veerkrachtige bedrijfsmodellen hebben en een leidende positie in een aantrekkelijke groeimarkt. “Uiteraard mag kapitaaldiscipline over de volledige economische cyclus ook niet ontbreken”, aldus Van der Kroft.
Sector is essentieel
Veel hangt ook af van de sector waarin een bedrijf opereert. “In sommige industrietakken zijn de veranderingen niet al te groot, denk aan cosmetica of de markt van brillen en contactlensen. In de farmaceutische industrie is de toetredingsbarrière behoorlijk hoog. Ook is die markt lastig te ontwrichten”, vertelt Van der Kroft. Dat zijn dus prima beleggingen voor de lange termijn.